onsdag, augusti 06, 2008
Rapport från VM i Luesse 2008-08-06
augusti. 130 piloter från 34 länder deltar. Sverige representeras av Börje
Eriksson och Mikael (Lillebror) Engström i 15m-klassen samt Gunnar Karlsson
och Ulf Ringertz i 18m. Jag (Bernt Olofsson) fungerar som lagledare och
meteorolog. Börje har med sig klubbkompisen Jan Härdig som medhjälpare,
Gunnar stöttas av brodern Björn och Ulf av Gloria Stenfelt medan Lillebror
har med sig hela klanen Engström (Mamma, pappa, fru Annette och lille
Sebastian).
Piloterna hann med några bra träningsflygningar. Det var mycket varmt och
torrt. En skördetröska lyckades tända eld på en närbelägen åker vid två
tillfällen och den ena gången var det nära att elden spred sig till
flygplatsen och campingen. Ett häftigt åskväder med tillhörande skyfall och
stormbyar avslutade värmeböljan och skapade lite förödelse på campingen. Sen
blev det invigning av det 30.e världsmästerskapet på torget i den lilla
staden Belzig med sedvanlig presentation av lagen, tal av borgmästare,
politiker och flygsportpotentater.
Första tävlingsdagen blev inte Sveriges dag. Det var blåsigt och problem med
utflakningar så Gunnar och Ulf kom knappt 10 mil på sin 30-milabana. Deras
öde delades av tidigare världsmästare och andra duktiga piloter. Dock var
det en hel del piloter som tog sig hem så det blev inte så mycket poäng till
Sverige. 15m-klassen hade en AAT-bana. Svenskarna tog sig runt liksom de
flesta av de andra piloterna, men det var många som flög fortare så det blev
inte så många poäng till Sverige i den klassen heller.
Andra tävlingsdagen började med en kallfrontspassage följd av kraftiga
västvindar. Trots vindbyar vid marken på 25 knop och medelvindar på 1000m
25-30 knop så utlystes tävlingsdag med AAT-banor. Det blev tufft att hålla
sig i luften och det blev ett antal omstarter från fältet. Tyskarna har tre
piloter i 15m-klassen, 2xTheisinger¬ samt regerande dam-VM-vinnaren Katrin
Senne. Katrin och Georg Theisinger lyckades landa ute redan före start.
Thesinger kolliderade med ett rådjur (sa han) så han hade ett nytt flygplan
idag. Alla svenskarna tog sig runt AAT-banorna – en prestation i det vädret
– men det var även denna dag många som flög fortare. Bäst var Börje med en
14.e plats.
Tredje tävlingsdagen (tisdagen) var det fortfarande väldigt blåsigt men
vinden skulle förhoppningsvis avta något under slutet av eftermiddagen. Både
15m och 18 m fick speedtask, 40 respektive 50 mil, med östligaste
brytpunkten en bit in i Polen. En tuff uppgift. Alla svenskarna tog sig
runt. Lillebror kom på 9.e plats och Börje på 18.e inte så många poäng
efter. Även våra 18m-piloter placerade sig bättre än de två första dagarna.
Idag, den 4.e tävlingsdagen har det äntligen slutat blåsa men vi har problem
med en varmfront som inte vill passer tillräckligt snabbt. Dagen är redan
avblåst i 18m-klassen och vi sitter och väntar på tävlingsledningens beslut
om man ska gör ett försök i de två övriga klasserna.
I morgon (torsdag) väntas lite besvärligt varmluftsväder framför en
annalkande kallfront. Vi i svensklägret är vid gott mod och övertygade om
att våra piloter kommer att avancera i resultatlistorna. Vi rapporter när vi
har tid men följ gärna tävlingarna på WGC hemsida www.wgc2008.org.
Bernt Olofsson (lagledare)